Директор НАБУ Артем Ситник: Від нас очікують миттєвого результату, а це не...

Директор НАБУ Артем Ситник: Від нас очікують миттєвого результату, а це не завжди добре

4
0
ПОДЕЛИТЬСЯ
Facebook
Twitter

До Національного антикорупційного бюро нині увага прикута не тільки в Україні, великі надії на цей орган покладають у Євросоюзі та всьому світі. Директор Артем Ситник звітує — бюро нині доукомплектовується. Найближчим часом лави детективів поповнять ще 70-100 осіб.  Очільник також анонсував журналістам, що перші розслідувані справи будуть передані до суду в березні. Вони продемонструють, чи дійсно цей орган виконуватиме місію, яка полягає у подоланні корупції у владі та сприянні побудові оновленого українського суспільства, вільного від корупції, чи стане ще одним державним органом, який проїдатиме бюджет країни.

Про низку справ, які зараз перебувають у роботі , а також про те, чому суспільство досі не побачило гучних посадок високопоставлених чиновників, директор бюро Артем Ситник розповів Укрінформу.

— Артеме Сергійовичу, використання чужої картки у Верховній Раді, на вашу думку, не є службовим підробленням, це питання політичне. Але якщо, наприклад, онук на виборах проголосує за бабусю — він скоїв злочин, а депутат, який проголосував за іншого парламентарія — ні. Це нормально? Що треба зробити аби парламентарії, які голосують за колег, несли відповідальність?

— Мною не було зазначено, що таке голосування не є службовим підробленням. Я говорив про те, що є певна дискусія в частині: чи є це злочином чи ні.

Оскільки службове підроблення — це внесення завідомо недостовірних даних в офіційний документ. І тут є певні питання: що таке офіційний документ, які конкретно дані туди внесені завідомо неправдиві? А найголовніше, депутат, який передає можливість проголосувати від його імені, не знає, за що він голосує?

Вважаю, що це політична проблема. Але вирішувати її краще не шляхом ініціювання розслідування та якимись виправдувальними вироками, а через запровадження технологій, які забезпечать недопущення кнопкодавства.

— Які саме технології Ви маєте на увазі?

— Нова система для голосування за відбитками пальців. Тим більше, було повідомлення, що відповідне обладнання вже придбано для парламенту. Для цього поки не вистачає політичної волі та політичної культури народних депутатів.

— На жаль, інформація про затримання суддів-хабарників, правоохоронців (не найвищого рівня) суспільство вже не тішить. Ви анонсували, що перші справи бюро передасть до суду в березні. У цих справах фігуруватимуть топ-хабарники (урядовці, депутати)?

— Частину передамо в березні, а частину, можливо, вже в лютому. Люди очікують гучних прізвищ. Вони постійно лунають, але частіше за все це призводить до політичних спекуляцій. Так, відомі прізвища будуть.

— Це члени уряду, парламенту?

— Прізвища ви прекрасно знаєте. Вони постійно лунають у ЗМІ. Ось, наприклад, справа відносно Мартиненка (так її називають журналісти).

— Але ж там він є свідком…

— Розумієте, сама конструкція Кримінального процесуального кодексу не дозволяє застосовувати таке формулювання «справа Мартиненка». Хоча фактично народний депутат Мартиненко на сьогодні перевіряється на причетність до певних оборудок.

У нас є чимало таких кримінальних проваджень, у ході розслідування яких перевіряються «гучні прізвища». Ви правильно зазначили, що певне прізвище не можна розглядати в контексті того, що імовірно людина причетна до скоєння злочину, допоки буде оголошена відповідна підозра, і суд поставить остаточну крапку в справі.

— На початку січня Генпрокуратура передала до справу про заяву екс-депутата VII скликання від «Батьківщини» Ігоря Скосара про те, що для потрапляння у список партії він заплатив $6 млн Арсенію Яценюку. Справа рухається?

— Наскільки я пригадую, ці звернення були ще до початку розслідувань, коли ще не було обрано Спеціалізованого антикорупційного прокурора. Ми переадресовували їх до Генеральної прокуратури. До речі, звернення стосовно відомих людей ми отримуємо фактично щодня.

— Відносно Президента, Голови ВР також?

— Пишуть, щоб ми притягнули до відповідальності всіх, починаючи з прибиральниці в Адміністрації Президента, закінчуючи найвищою посадою.

На жаль, Кримінальний процесуальний кодекс не забороняє зловживання правом на звернення. Не всі заяви щирі, направлені на те, щоб все-таки виявити корупціонера. Деякі пишуться заради самого звернення, щоб потім кричати на мітингах: бачите, який я антикорупціонер, я звертаюся та всіх викриваю. А коли запрошуємо таких заявників дати свідчення по описаним ними фактам, бачимо зовсім іншу позицію.

Маємо пам’ятати, якщо є звернення на певну людину, то це зовсім не означає, що ця людина є 100-відсотковим корупціонером. Ті громадяни, які несуть звернення, а потім використовують факт того, що по цих зверненнях розпочаті розслідування, забувають про 62 статтю Конституції України, яка передбачає презумпцію невинуватості. Якщо ми будуємо правову державу, повинні суворо дотримуватися презумпції невинуватості, процедури розслідування.

А те, чи дійсно людина є злочинцем, повинен визначати не політик, не громадський діяч, а повинен визначати суд на підставі зібраних доказів.

На жаль, на різних зборах, на різних рівнях постійно звучить твердження, що всі — корупціонери, попри те, що навіть розслідувань немає. І ось такі речі можуть негативно відображатися на іміджу Національного антикорупційного бюро.

— До речі, про імідж НАБУ. Минулого тижня Президент зустрічався із вами, керівниками підрозділів та старшими детективами. Після цього в інтернеті жваво обговорювалося те, чи має Глава держави вказувати бюро як працювати та що робити, за які справи братися…

— Хіба Президент розповідав, що треба розслідувати, а що не треба?

— Я питаю. ЗМІ писали, що просив детективів не розмінюватися на дрібні справи, а братися за найбільш пріоритетні. Такого не було? Після цієї події я читала відгуки, що це начебто робить вас залежними від вказівок першої особи.

— Дуже багато людей, на яких ми зараз наступаємо, мають доступ до засобів масової інформації, фактично володіють ними. І ми зараз зіштовхуємося з проблемою, коли 60% інформації просто викривлюється. Причому НАБУ неодноразово пояснювало ті чи інші факти, свої кроки, робило публічні презентації щодо наших закупівель, набору персоналу, інших питань. А інформація все одно перекручується.

Як приклад наведу сюжет одного з телеканалів про те, що ми купили принтер за 70 тис. гривень, а його можна було купити за 40 тис. Ми перевірили інформацію та показали громадськості, що це була навмисна провокація. Мав місце факт, коли на інтернет-ресурсі начебто було зареєстровано схожий товар за 40 тисяч. Після нашого офіційного звернення до даного продавця, такий товар зник. Все це було роз’яснено, але ця інформація продовжує використовуватися.

Що стосується заходу за участі Президента. Антикорупційне бюро також записане в Законі «Про основи національної безпеки». Ймовірність участі нашого спецназу в зоні Антитерористичної операції дуже висока. Це пов’язано з тим, що ми маємо повноцінний бойовий підрозділ і бійців, які хоч і не здійснюють пряму правоохоронну функцію, а забезпечують силове прикриття виконання цієї правоохоронної функції. Так от, для них дуже сильним мотиватором є те, що головнокомандувач присутній при прийнятті ними присяги.

— Ви торкнулися закупівель. Розумієте, у простої людини, яка після роботи ввечері у новинах бачить, що НАБУ витрачає купу грошей на обладнання, форму та інше, а реальних посадок досі немає, виникає логічне запитання: а навіщо цей орган потрібний?

— Набагато краще було б за день пересадили всіх у незаконний спосіб? Це влаштувало б суспільство на день, а далі що? Ми діємо у рамках правового поля і дотримуємося Законів України. До слова, саме в Україні існують найбільш складні корупційні схеми з усіх країн, чий досвід ми вивчали.

Якщо хтось вважає, що можна миттєво розслідувати справу, він помиляється.

Одна з негативних тенденцій, з якою пов’язана робота бюро, це очікування миттєвого результату, а це не завжди добре.

Якщо швидко та не дотримуючись закону пересаджати всіх корупціонерів, то, ймовірно, це влаштувало б певні верстви населення, але це неправильно з точки зору стратегії боротьби з корупцією.

— З іншого боку, як тільки бюро серйозно зачепить «багатих та сильних», ваші дії вітатимуть більшість українців, але НАБУ одразу звинуватять у політичному переслідуванні, в тому, що виконуєте чиєсь замовлення. Готові до цього?

— Так. Ніхто ніколи в житті не оцінить те, що абсолютно новий правоохоронний орган було сформовано з нуля за шість місяців. У тих державах, в яких ми вивчали досвід створення антикорупційних органів, такий процес займав три-п’ять років.

Знаємо, що завжди будемо отримувати тільки критику. Але, я сподіваюсь, що вона не зупинить ні детективів, які налаштовані на результат, ні мене, оскільки, я це усвідомлював від самого початку.

— Є такий вже трасформований сленговий вираз «бабло перемагає добро». Чи не боїтеся, що детективи НАБУ можуть зіштовхнутися із ситуацією, коли будуть конкретні докази, факти, розслідування, але зробити щось неможливо, бо людина — ну дуже впливова та багата?

— Реальні справи у нас почалися. Супротив вже є. Я зараз говорю про інформаційний спротив, бо ніхто, на жаль, не рахує наші здобутки. Бюро створено, триває процес набору кадрів, ми вже ведемо досудові розслідування. Знешкоджувати та запобігати корупції ми готові.

— Розкажіть суспільству про конкретні справи. У січні Яценюк доручив НАБУ притягнути до відповідальності всіх причетних до спроби крадіжки «кіотських грошей». Серед них було названо в.о. міністра екології Сергія Курикіна. Справа у роботі?

— Не доручив. Не може прем’єр-міністр нічого доручити НАБУ, бо немає у нього таких повноважень. Була заява, озвучена на засіданні Уряду 26 січня. Вже на той час кримінальне провадження за даними фактами розслідувалося детективами Національного антикорупційного бюро.

Я вам більше скажу: на жаль, ця ситуація перейшла в публічну площину трохи швидше, ніж ми цього очікували. Ми хотіли провести певні оперативні заходи, але коли інформація набрала публічного розголосу, це обмежило нас у певних оперативних можливостях.

Перевірені нами факти за даним кримінальним провадженням вказують на ситуацію, коли через фіктивні підприємства хотіли вивести близько півмільярда гривень. Я думаю, що по цьому провадженню достатньо швидко буде прийнято остаточне рішення.

— Чи ведете перевірку заяви щодо квартир заступника генпрокурора Віталія Каська? Солом’янський райсуд Києва 20 січня задовольнив скаргу народного депутата Ігоря Луценка і зобов’язав НАБУ розслідувати факт отримання Каськом двох службових квартир і земельної ділянки, які потім були начебто незаконно приватизовані.

— НАБУ перевіряє ці обставини. Перевірка цих фактів здійснювалася окремо в одному з кримінальних проваджень, але це чомусь не задовольнило заявника, який звернувся до суду, після чого суд зобов’язав нас перевіряти дані факти в рамках окремого провадження. Тому зараз це провадження розслідується, наданим фактам буде дана відповідна оцінка.

— Губернатор Одещини Саакашвілі звертався до бюро із заявою перевірити його на причетність до скоєння корупційних злочинів. Ви узялися за це?

— Заява Саакашвілі мала місце у зв’язку зі зверненням народного депутата щодо нього. Але коли ми викликали цього парламентарія на допит і попередили про кримінальну відповідальність за завідомо неправдиві повідомлення про злочин, він виявив небажання давати свідчення щодо Саакашвілі. Тому це кримінальне провадження закрите.

— НАБУ розслідує зловживання службовим становищем посадовими особами Нацбанку. Повідомите суспільству деталі?

— Було звернення голови правління громадської організації «Центр протидії корупції» Віталія Шабуніна до Спеціалізованої антикорупційної прокуратури. Відповідні дані внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Розслідування ведеться. Воно не стосується персонально голови Національного банку України Валерії Гонтаревої. Більше сказати поки що нічого не можу, таємниця слідства.

— Нещодавно народний депутат Семен Семенченко збирався до НАБУ подавати заяви щодо Шокіна і Матіоса. Подав?

— Про його наміри мені відомо тільки із ЗМІ. У нас поки не було звернення з його боку.

НЕТ КОММЕНТАРИЕВ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ